Tessa Maagdenberg

Mijn kunst is niet-objectief en geïnspireerd door decoratieve patroonelementen. Handgesneden sjablonen van delen van patronen gevonden in oud behang, tegels of ornamenten die ik fotografeer in en op gebouwen over de hele wereld, zijn mijn hulpmiddelen om composities te vinden. Deze fascinatie voor ornamentele vormen komt van de oude behang walzen die mijn opa in huis had. Als klein meisje was ik erdoor gebiologeerd en voelde ik de textuur van deze rollen. Ik maak ook veel gebruik van mijn verzameling behangstalenboeken die ik heb gekregen van mijn oom die ook in de behangindustrie werkte. Ik schilder voornamelijk in acrylverf op houten panelen.

Mijn schilderijen beginnen altijd met een paar lagen die uiteindelijk misschien helemaal bedekt worden, maar hun aanwezigheid draagt alleen maar bij aan de geschiedenis en de opbouw van textuur van het werkstuk waaraan ik werk. Ik hou ervan als er subtiele verwijzingen door de laatste lagen heen gluren. Door texturen op te bouwen met medium en meerdere keren te glazuren krijg ik de uitstraling van oude muren en een rijke gelaagdheid. Ik zie zoveel schoonheid in verweerde oude muren met afbladderende verf en ik wil dat gevoel recreëren. Ik vind het belangrijk dat mijn kunst textuur heeft omdat ik mijn schilderijen letterlijk wil voelen tijdens mijn proces.

De laatste tijd wordt mijn kunst meer en meer een uitdrukking van mijzelf, waarbij ik alleen die vormen gebruik die me aanspreken. Ronde en golvende vormen afgewisseld met rechte lijnen of rasters.

Het proces van schilderen, het weglaten en opnieuw introduceren van delen van het patroon is eindeloos fascinerend en bevredigend. Schilderen geeft me tegelijkertijd een gevoel van rust en opwinding. Mijn doel is dat de vreugdevolle energie en flow-state die ik voel tijdens het creëren, wordt overgedragen op de toeschouwer.